Om artikelen op te slaan heb je een account nodig
Een leertheoretische benadering van de therapeutische interactie.
Samenvatting
De N=1 studie is een essentieel onderdeel van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut. De aspirant gedragstherapeut levert hiermee een ‘proeve van cognitief- gedragstherapeutische bekwaamheid' af. Het accent in N=1 studies ligt sterk op het toepassen van theoretisch onderbouwde, en empirisch geverifieerde behandelmethodes. In dit artikel presenteren twee gedragstherapeuten een beknopte samenvatting van hun N=1 studie, waarin een methode - gebaseerd op leertheoretische principes - is gehanteerd om de werkalliantie (therapeutische interactie) optimaal te benutten. Dit is een vaak een wat onderbelicht onderwerp bij N=1 studies. De ervaringen met deze aanpak worden kort besproken.
Summary
A behavioral approach to the therapeutic interaction. A useful and practical addition to case studies?
A cognitive behavioral treatment approach (CBT) of two clients with complicated psychiatric problems is described. In addition to evidence based treatment methods, emphasis was also laid on the application of Functional Analytic Psychotherapy (FAP), a behavioristic approach focusing on the client's as well as the therapist's behavior (interactions) during treatment sessions in order to maintain a good working alliance and help the client as well as the therapist to develop more appropriate behavior.
Literatuur
- Cuijpers, P., Bockting, C., Oppen, P. van, & Huibers, M. (2010). De derde golf van psy chotherapie bij depressie: Noodzakelijke vernieuwing of de kleren van de keizer? Gedragstherapie, 34, 25-34.
- Duncan, L.B., Miller, S.D., Sparks, J.A., Claud, D.A., Reynolds, L.R., Brown, J., & Johnson, L.D. (2003). The Session Rating Scale: Preliminary properties of "working" alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3, 3-12.
- Gilbert, P., & Leahy, R.L. (2007). The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies. New York: Routledge.
- Hafkenscheid, A. (2004a). De interpersoonlijke communicatietheorie van Donald Kiesler: de theorie (deel 1) en de praktijk (deel 2). Psychopraxis, 6, 15-19 en 59-64.
- Hafkenscheid, A. (2004b). Functional Analytic Psychotherapy (FAP): een leertheoretisch kader om het psychotherapeutische proces te begrijpen en te beïnvloeden. Gedragstherapie, 37, 219-224.
- Huibers, M., Bockting, C., Oppen, P. van, & Cuijpers, P. ( 2010). De kwaliteit van cognitieve therapie in Nederland. Gedragstherapie, 43, 115-118.
- Jong, Laura de (2009). n=1 over een korte behandeling bij een dwangmatige cliënte. Ongepubliceerde casusbeschrijving.
- Keijsers, Ger P.J., Vissers, Wiede, Hutschemaekers, Giel J.M., & Wittemen, Cilia L.M. (2010). Empirische ondersteunde psychologische behandelingen. Moeten we dat nu wel doen? Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 65, 364-376.
- Kohlenberg, R.J., & Tsai, M. (1994). Functional Analytic Psychotherapy: A radical behavioral approach to treatment and integration. Journal of Psychotherapy Integration, 4, 175-201.
- Kohlenberg, R.J., Kanter, J.W., Bolling, M., Wexner, R., Parker, C., & Tsai, M. (2006). Functionele analytische psychotherapie, cognitieve therapie en acceptatie. In: Mindfulness en Acceptatie, de derde generatie gedragstherapie. Amsterdam: Harcourt.
- Rauwerda, N. (2010). Een kortdurende cognitief gedragstherapeutische behandeling bij: Morbide Obesitas. Ongepubliceerd manuscript.
- Sprey, A. (2002). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen. Diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en de therapeutische relatie. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum.
- Veeninga, A., & Hafkenscheid, A. (2010). Persoonsgerichte supervisie in de psychotherapieopleiding. Tijdschrift voor Psychotherapie, 36, 108-119.
- Veeninga, A. (2010). Mechanisch toepassen van behandelprotocollen: een doodlopende weg? Gedragstherapie, 43, 257-261.