Om artikelen op te slaan heb je een account nodig
De AAQ-II (Acceptance and Action Questionnaire-II), een maat voor experiëntiële vermijding: normering bij jongeren
Samenvatting
De Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II) is een vragenlijst die experiëntiële vermijding - of omgekeerd: psychologische flexibiliteit - meet. In 2008 werd de lijst officieel in het Nederlands vertaald, onderzocht en genormeerd bij volwassenen (Jacobs, Kleen, De Groot & A-Tjak, 2008). Experiëntiële vermijding is het vermijden van negatief geëvalueerde innerlijke ervaringen en blijkt een rol te spelen bij uiteenlopende psychische problemen. De AAQ-II bestond oorspronkelijk uit 10 items, maar recent onderzoek toonde aan dat een 7-itemversie psychometrisch iets sterker is. Dit werd bevestigd in het huidige onderzoek. De AAQ-II werd afgenomen in een gestratificeerde steekproef van 611 Vlaamse scholieren van gemiddeld 16 jaar. Gemiddelde scores en percentielscores worden gegeven per geslacht en per onderwijsvorm (ASO versus niet-ASO). Verder werden correlaties berekend met een aantal andere lijsten. De AAQ-II blijkt ook bij jongeren een psychometrisch degelijk instrument.
Summary
The Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II)
The Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II) measures experiential avoidance, or its opposite: psychological flexibility. In 2008 the questionnaire was officially translated into Dutch and the psychometric properties were examined in an adult population (Jacobs, Kleen, De Groot & A-Tjak, 2008). Experiential avoidance is the avoidance of negatively evaluated inner experiences. This process plays a role in a wide range of psychological problems. Initially the AAQ-II consisted of 10 items, but recent research showed that a 7-item version was psychometrically stronger. The present research confirms this. The AAQ-II was presented to a sample of 611 Flemish students with an average age of 16 years. Average scores and percentiles are presented by sex and type of education. Also correlations with other questionnaires are presented. The Dutch AAQ-II proves to be a psychometrically strong instrument for adolescents.
Literatuur
- A-Tjak, J., & De Groot, F. (2008). Acceptance & Commitment Therapy. Een praktische inleiding voor hulpverleners. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Bond, F.W., Hayes, S.C., Baer, R.A., Carpenter, K.M., Guenole, N., Orcutt, H.K., Waltz, T., & Zettle, R.D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: a revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy, 42, 676-688.
- Costa, J., & Pinto-Gouveia, J. (2011). The mediation effect of experiential avoidance between coping and psychopathology in chronic pain. Clinical Psychology and Psychotherapy,18, 34-47.
- Goldstone, E., Farhall, J., & Ong, B. (2011). Life hassles, experiential avoidance and distressing delusional experiences. Behavioural Research and Therapy, 49, 260-266.
- Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K.G., Bissett, R.T., Pistorello, J., Toarmino, D., Polusny, M.A., Dykstra, T.A., Batten, S.V., Bergan, J., Stewart, S.H., Zvolensky, M.J., Eifert, G.H., Bond, F.W., Forsyth, J.P., Karekla, M., & McCurry, S.M. (2004). Measuring experiential avoidance: A preliminary test of a working model. The Psychological Record, 54, 553578.
- Hosten, T. (2011). Experiëntiële vermijding bij jongeren uit het secundair onderwijs. Onderzoek naar verschillen in geslacht, leeftijd, onderwijsvorm, emotieregulatie en behandeling. Bachelorproef Bachelor in de Toegepaste Psychologie, Lessius A ntwerpen.
- Jacobs, N., Kleen, M., De Groot, F., & A-Tjak, J. (2008). Het meten van experiëntiële vermijding. De Nederlandstalige versie van de Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II). Gedragstherapie, 41, 349-361.
- Stinckens, N., Verdru, H., & Leijssen, M. (2010). Monitoring als therapeutisch instrument. Bruggen slaan tussen klinische praktijk en onderzoek. Tijdschrift Klinische Psychologie, 40, 11-24.
- Termote, S. (2011). Acceptance and Action Questionnaire-II: (normering)onderzoek over experiëntiële vermijding bij de secundaire schoolbevolking. Bachelorproef Bachelor in de Toegepaste Psychologie, Lessius Antwerpen.
- Weinrib, A.Z. (2011). Investigating experiential avoidance as a mechanism of action in a mindfulness intervention. Doctoral dissertation, University of Iowa. http://ir.uiowa.edu/etd/1105.